SEO GUIDE

Indledning
Søgemaskineoptimering skal være en integreret del af sitet, lige fra navigation, linkstruktur og til opbygning af den enkelte side. Når man skaber sitet, bør man hele tiden være opmærksom på, hvilke søgeord man ønsker at rangere højt på i Google. Disse ord fastlægges ud fra søgeordsanalyser og skal inkluderes i navigationen og på den enkelte side. Man laver sin egen søgeordsanalyse på:



1.     Find ud af hvilke indholdsemner sitet dækker.

2.     Brainstorm derfra over de ord folk kunne være tilbøjelige til at bruge i Google for at finde sites der handler om disse emner.

3.     Afprøv søgeorderne i Google Adwords værktøjet, for at finde ud af hvilke søgeord der er bedst inden for dine emner.

Generelt så bør man forsøge at lave én side per søgeord. På denne side skal man inkludere søgeordet på alle væsentlige placeringer. Der findes enkelte undtagelser til reglen om en side per søgeord, f.eks. kan man godt optimere en side mod to synonymer (MC/motorcykel), eller en entals- og flertalsform af det samme ord (Citroen-model/citroen-modeller).


Opbygning af den enkelte side:

a)     Titlen er det vigtigste element på siden ift. søgemaskineoptimering og bør indholdet det søgeord, som siden er optimeret imod, gerne så tidligt som muligt i titlen. Titlen bør max have 70 karakterer. Titlen skal være unik og individuel på hver side og kan kan f.eks. autogeneres ud fra sidens overskrift. Den fremgår af søgemaskinernes søgeresultater og bør derfor være ”appetitlig”, så den giver brugeren lyst til at klikke.

b)     Overskriften skal i HTML-koden angives m. <H1>, underskrifter m. <H2> og videre op til <H6>. Overskriften bør ligeledes indeholde det søgeord, man optimerer en given side imod.

c)     Meta-description skal ligesom titlen være ”appetitlig”, da den også ofte vil fremgå i søgemaskinernes søgeresultater. Meta-description bør ikke være længere end 155 karakterer. Meta-description har ingen betydning ift. at få højere placeringer i f.eks. Google, så den skal udelukkende bruges ift. at lokke brugeren til at klikke på søgeresultatet.

d)     Meta-keywords-tagget har ikke den store betydning ift. søgemaskinerne. Hvis den kan autogenereres, er det fint at have den med, men der er ingen grund til at bruge ekstra tid på at finde på søgeord til dette tag.

e)     Alt-tags bør inkluderes på alle billeder. De skal gerne beskrive, hvad man ser på billedet samt inkludere det søgeord, som man optimerer den enkelte side imod.

f)      Title-tags på links bør altid benyttes. Disse tags kan hjælpe med at forøge relevans på den side, der linkes til. Eksempelvis linkes der i navigationen til Biler & MC. Title-tagget på linket kunne være ”Biler og motorcykler”. På denne måde kan man sikre, at man ikke kun optimerer destinations-siden til ”MC”, men samtidig til ordet ”Motorcykler”.

g)     Tekstmængden bør ligge på mindst 300 ord for en optimal, søgeoptimeret side, gerne mere. Generelt bør man inkludere det søgeord, man optimerer siden imod, 3-5 gange i brødteksten, og ud over det bør ord indgå i titel, overskrift, alt-tags osv. Søgemaskinerne lægger mest vægt på ord, som nævnes i begyndelsen af teksten, så prøv så vidt muligt at inkludere det væsentligste søgeord i den første sætning.

h)     I forbindelse m. dynamiske sider, hvor man trækker forskellige elementer ind - tekst, video, billeder - inden for et bestemt emne, bør man have nogle linjers brødtekst, som beskriver emnet og inkluderer det søgeord, man optimerer siden imod. Jo flere linjers indledende tekst, jo bedre chance vil man have for at performe godt på et bestemt søgeord.


Links

Links bør altid laves som href-links, da det primært er disse links, som tillægges værdi i søgemaskinerne. JavaScript-links bør derfor undgås.

Linker man til sitet med ankerteksten ”Biler” - <href=”http://www.firma.dk”>Biler</a> - så optimerer man site’s forside til at ligge højere på ordet ”Biler”. Dette gælder både for eksterne links, der peger ind til sitet, og de interne links på sitet. Det er derfor afgørende vigtigt, at man aldrig bruger ankertekster som f.eks. ”læs mere”, da de ikke fortæller søgemaskinerne (og brugerne) noget om indholdet på destinationssiden. Som nævnt bør man også bruge title-tagget på linket til at forøge relevansen yderligere, eller lave links så som ”Læs mere om biler”

Alle sider på sitet bør være tilgængelige via et eller flere sitemaps. Sitemaps sikrer at alle sider er linket op i en statisk struktur, og det er af stor betydning for søgemaskinerne.

Eksterne links ind til sitet bør være en del af strategien på langt sigt for at sikre de bedst mulige placeringer i søgemaskinerne. Denne del kan planlægges umiddelbart inden launch, sådan at linkopbygning kan gå i gang umiddelbart efter at det nye site er i luften.



Kode

Koden bør være simpel og kunne validere. JavaScript og CSS bør gemmes i separate filer. Alle links i navigationen bør være tilgængelig via href-links. Ved brug af JavaScript i menuer kan man forhindre korrekt indeksering. Tekstindholdet i koden bør optimalt set komme relativt tidligt i koden. Bla. derfor er det optimalt at lægge JavaScript og CSS i eksterne filer.


Andre elementer

Flash bør kun bruges som et element på siden. Søgemaskinerne er stadig ikke så glade for Flash, men Flash-indhold kan evt. indekseres godt af søgemaskinerne ved brug af sIFR.

URL’erne skal indeholde de vigtigste søgeord, f.eks. à la www.firma.dk/biler/toyota/toyota-avensis. Parametre i URL’er bør undgås om muligt. Vælg bindestreger til at adskille ord frem for underscore.

Søgemaskiner læser ikke cookies, så man bør derfor undgå cookies, der bestemmer ”for meget”.

Robots.txt kan bruges til at guide søgemaskinerne. Hvis der findes en mappe, som man ikke ønsker at søgemaskinerne skal indeksere, så kan man tilføje en disallow-kode til robots.txt-filen. Det vil forhindre søgemaskinerne i at indeksere denne mappe.

404-fejlside: For at fange døde links på sitet og i søgemaskinerne, bør man lave en fejlside, der håndterer 404-fejl. Serveren skal give en 404-response-header - en fejlmelding, som serveren udsender til søgemaskinerne eller browseren om, at siden ikke eksisterer længerre. 404-siden skal rent grafisk laves i sitets design med fuld navigation, så det giver brugere og søgemaskiner mulighed for hurtigt at finde ”hjem” igen.

Ord, som er skrevet med stort forbogstav eller fremhævet med fed giver lidt ekstra værdi i søgemaskinerne og kan derfor bruges i det omfang, det forekommer naturligt.

Man bør ikke på sitet bruge tekst, som er lagt ind i grafik-filer, da søgemaskinerne kun genkender almindelig tekst.

Undgå duplikeret indhold, dvs. at præcis det samme indhold findes på to (eller flere) forskellige URL’er.

Undgå inkonsistente URL’er, f.eks. at bruge skiftevis store og små bogstaver i den samme URL.

Ved brugergenereret indhold: Brug nofollow-attributten på links til at sikre, at brugerne ikke linker til egne sites og derved forærer site’s PageRank væk.

Undgå meningsløse redirects, eksempelvis at domænet www.fima.dk redirecter til http://www.firma.dk/public/. Man bør kun bruge www.firma.dk, når man linker til forsiden.

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal